Branding Essentials: Alles wat jouw merk herkenbaar maakt!

In een eerder artikel deelde ik al waarom een sterke Branding essentieel is voor jouw bedrijf: het trekt klanten aan, verhoogt loyaliteit en zorgt voor positieve associaties met jouw merk.


Je Branding is hoe jouw bedrijf zich presenteert. Net zoals wij mensen persoonlijkheden hebben, zo hebben bedrijven een merkidentiteit. Maar wat komt daar allemaal bij kijken?


Laten we de belangrijkste onderdelen eens op een rijtje zetten:

Logo & Beeldmerk

Jouw logo geeft mensen een eerste indruk van jouw merk en moet daarom de kern van jouw bedrijf uitstralen. Een sterk logo blijft hangen en zorgt voor herkenning. Daarnaast kun je ook een beeldmerk hebben (denk aan het appeltje van Apple of de swoosh van Nike). Dit is een grafisch element dat jouw merk (ook zonder tekst) herkenbaar maakt.


Slogan 💬

Daarnaast kun je ervoor kiezen om je merk extra kracht te geven door een slogan toe te voegen. Dit is een korte, krachtige zin die de essentie van jouw merk samenvat en jouw belofte aan de klant benadrukt.


Typografie 🔤

Typografie is tevens een belangrijk onderdeel van je Branding en omvat alles rondom de opmaak van jouw teksten. Van lettertypes en -groottes tot witruimtes: zorg dat alles in je teksten consistent en herkenbaar is.


Kleurstijlen 🎨

Kleuren roepen emoties op en bepalen de sfeer van jouw merk. Kies een kleurenpalet dat aansluit op jouw doelgroep en bij jouw boodschap past.


Beeldgebruik & Stijlelementen 📷

Bepaal richtlijnen voor beeldgebruik vanuit je merk (denk aan graphics, fotografie, losse symbolen en iconen, etc.). Bepaal bijvoorbeeld een vast type filter dat je wil gebruiken voor foto’s of ontwikkel je eigen iconen die in je uitingen gebruikt kunnen worden.


Tone-of-voice 📣

Een tone-of-voice is als het ware de ‘stem’ van jouw merk. Hoe klinkt jouw merk en hoe communiceert het met haar klanten? Kies een tone-of-voice die past bij jouw doelgroep en merkidentiteit.


Al deze onderdelen tezamen leg je vast in een huisstijl handboek (of brand book). Dit document dient als richtlijn voor jou en je team, zodat iedereen precies weet hoe de merkidentiteit consistent kan worden toegepast in alle communicatie.




Heb je wat hulp nodig bij het opzetten of vastleggen van een sterke huisstijl? Of heb je er simpelweg zelf de tijd niet voor? Studio Brandtastic staat voor je klaar! - Bekijk de mogelijkheden op de Branding-pagina of neem direct contact op per mail of via de Contactpagina.


Social Media slim inzetten
door Iris Beniers 14 februari 2025
Social media is een krachtig middel om jouw doelgroep te bereiken. Maar niet elk kanaal is even geschikt voor elke doelgroep. Maar hoe weet je nou welk platform het beste bij jouw doelgroep(en) past? Hieronder volgt een korte gids om je op weg te helpen!
Twee computerschermen staan ​​op een houten bureau.
door Iris Beniers 5 februari 2025
In de huidige digitale wereld is online zichtbaarheid belangrijker dan ooit. Of je nu net een onderneming bent gestart of al langer bezig bent, een sterke website kan het verschil maken. Maar waarom is een website eigenlijk zo belangrijk?
Marketing meeting
door Iris Beniers 4 februari 2025
Zonder marketing blijft jouw bedrijf onzichtbaar. Je kunt nog zo'n goed product of goede dienst bieden, maar als niemand weet dat je bestaat kom je natuurlijk geen stap verder. Marketing helpt je daarom om jouw bedrijf op de kaart te zetten. Maar waarom is marketing nog meer zo belangrijk?
belang van branding
door Iris Beniers 3 februari 2025
Branding – het is een term die je waarschijnlijk al regelmatig gehoord hebt als ondernemer. Maar wat is Branding nou eigenlijk? En wat kan goede Branding jou als ondernemer nou eigenlijk bieden?