Branding Essentials: Alles wat jouw merk herkenbaar maakt!
In een eerder artikel deelde ik al waarom een sterke Branding essentieel is voor jouw bedrijf: het trekt klanten aan, verhoogt loyaliteit en zorgt voor positieve associaties met jouw merk.
Je Branding is hoe jouw bedrijf zich presenteert. Net zoals wij mensen persoonlijkheden hebben, zo hebben bedrijven een merkidentiteit. Maar wat komt daar allemaal bij kijken?
Laten we de belangrijkste onderdelen eens op een rijtje zetten:
Logo & Beeldmerk ⭐
Jouw logo geeft mensen een eerste indruk van jouw merk en moet daarom de kern van jouw bedrijf uitstralen. Een sterk logo blijft hangen en zorgt voor herkenning. Daarnaast kun je ook een beeldmerk hebben (denk aan het appeltje van Apple of de swoosh van Nike). Dit is een grafisch element dat jouw merk (ook zonder tekst) herkenbaar maakt.
Slogan 💬
Daarnaast kun je ervoor kiezen om je merk extra kracht te geven door een slogan toe te voegen. Dit is een korte, krachtige zin die de essentie van jouw merk samenvat en jouw belofte aan de klant benadrukt.
Typografie 🔤
Typografie is tevens een belangrijk onderdeel van je Branding en omvat alles rondom de opmaak van jouw teksten. Van lettertypes en -groottes tot witruimtes: zorg dat alles in je teksten consistent en herkenbaar is.
Kleurstijlen 🎨
Kleuren roepen emoties op en bepalen de sfeer van jouw merk. Kies een kleurenpalet dat aansluit op jouw doelgroep en bij jouw boodschap past.
Beeldgebruik & Stijlelementen 📷
Bepaal richtlijnen voor beeldgebruik vanuit je merk (denk aan graphics, fotografie, losse symbolen en iconen, etc.). Bepaal bijvoorbeeld een vast type filter dat je wil gebruiken voor foto’s of ontwikkel je eigen iconen die in je uitingen gebruikt kunnen worden.
Tone-of-voice 📣
Een tone-of-voice is als het ware de ‘stem’ van jouw merk. Hoe klinkt jouw merk en hoe communiceert het met haar klanten? Kies een tone-of-voice die past bij jouw doelgroep en merkidentiteit.
Al deze onderdelen tezamen leg je vast in een huisstijl handboek (of brand book). Dit document dient als richtlijn voor jou en je team, zodat iedereen precies weet hoe de merkidentiteit consistent kan worden toegepast in alle communicatie.
⭐ Heb je wat hulp nodig bij het opzetten of vastleggen van een sterke huisstijl? Of heb je er simpelweg zelf de tijd niet voor? Studio Brandtastic staat voor je klaar! - Bekijk de mogelijkheden op de Branding-pagina of neem direct contact op per mail of via de Contactpagina.