Het belang van goede Branding
Branding – het is een term die je waarschijnlijk al regelmatig gehoord hebt als ondernemer. Maar wat is Branding nou eigenlijk? En wat kan goede Branding jou als ondernemer nou eigenlijk bieden? In dit artikel leg ik je graag uit wat branding is en waarom het essentieel is voor de groei en het succes van jouw bedrijf.
Wat is Branding?
Veel mensen denken dat Branding puur en alleen een logo omvat. Maar Branding is veel meer dan dat. Branding omvat alle aspecten waarmee jij een unieke identiteit creëert voor jouw bedrijf. Een logo is hier zeker een belangrijk onderdeel van, maar het omvat ook andere aspecten. Denk hierbij aan de kleuren en lettertypen die je gebruikt, de tone-of-voice waarmee je met jouw klanten communiceert, de (merk)belofte(s) die je maakt, enzovoorts.

Waarom is Branding zo belangrijk?
Maar waarom is een goede branding nou zo van belang voor jouw bedrijf? En wat bereik je ermee? Het opzetten van een goede Branding kan jouw onderneming op verschillende manieren helpen groeien, namelijk:
✦ Aantrekken van nieuwe klanten: Een passende en aantrekkelijke visuele uitstraling helpt bij het aantrekken van nieuwe klanten.
✦ Verhoogde klantloyaliteit: Een herkenbaar merk creëert vertrouwen en stimuleert klantloyaliteit en herhaalaankopen.
✦ Positieve associaties: Goede branding zorgt ervoor dat mensen jouw bedrijf met positieve eigenschappen associëren, zoals kwaliteit en betrouwbaarheid.
✦ Naamsbekendheid: Hoe sterker je merk, des te beter mensen je onthouden en eventueel ook aan anderen zullen aanbevelen.
✦ Onderscheidend vermogen: Met de juiste branding, zorg je ervoor dat jij jezelf kunt onderscheiden van je concurrenten.
✦ Interne houvast: Een goede (vastgelegde) branding strategie geeft jou (en je team) duidelijke richtlijnen voor alle communicatie vanuit het bedrijf naar buiten toe.
Aan de slag met jouw Branding
Nu je wat beter weet wat branding inhoudt en waarom het zo belangrijk is, is het tijd om ermee aan de slag te gaan! Denk eens na over hoe jij zou willen dat jouw merk gezien wordt. En indien je al een bestaande branding hebt: ga eens na hoe jouw merk momenteel daadwerkelijk door jouw doelgroep gezien wordt. Sluit dit aan bij hoe jij wíl dat zij jou zien, of niet? Door bewust met je branding bezig te zijn, zorg je voor een sterke en consistente uitstraling die bij jouw doelgroep blijft hangen!
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij jouw branding? Dan denk ik graag met je mee!
Bij
Studio Brandtastic help ik ondernemers met:
✔ Het ontwerpen van een logo dat écht bij jouw bedrijf past.
✔ Het uitwerken van een huisstijl die jouw merkidentiteit versterkt.
✔ Het maken van een huisstijlhandboek voor consistentie in al je uitingen.
✔ Het ontwerpen van opvallend drukwerk dat jouw merk laat stralen.
💡 Benieuwd wat ik voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact op per mail (info@studiobrandtastic.nl) of via de contactpagina en ontdek wat ik voor jouw merk kan betekenen!